Mijn gevecht tegen hernia

Ik heb opnieuw last van . Krek dezelfde plek waar ik 2 jaar geleden ben geopereerd. Als ervaringsdeskundige herkende ik deze keer de symptomen en zag ik de dus al van mijlenver aankomen waardoor ik tijdig de handrem optrok. Hierdoor zijn er perspectieven om deze keer te genezen zonder een operatie. Het ziet er redelijk goed uit, ik heb wel stralingspijn in mijn linkerbeen maar kan nog redelijk vlot bukken en rechtkomen. Voorlopig moet ik leven nog niet te hard aanpassen, het enige wat ik voorlopig moet laten is lopen, omdat die schokken extreem belastend zijn. Misschien ga ik wel nooit meer een marathon kunnen lopen, dat is iets waar ik nu nog niet over wil nadenken. Maar hey, ik mag wel nog blijven fietsen da’s ook niet slecht!

Fietsen met een hernia mag omdat het geen schokken geeft. Je moet natuurlijk wel voorzichtig blijven en ook niet te intensief fietsen. Fietsen met een grote versnelling of snel bergop fietsen zijn uit den boze omdat je hier heel veel op je rug moet trekken en er dus teveel spanning op de wervels komt.

Om het gevecht tegen die hernia te winnen en zijn er een paar kleine dingen waar ik op moet letten en enkele lichte stretchoefeningen om een soepelere rug te krijgen.
Ik ben een informaticus en breng het grootste deel van mijn leven al zittend door, niet alleen tijdens mijn werkuren maar ook s’ avonds en in het weekend zit ik veel uren achter mijn computerscherm.

Het eerste wat zich diende aan te passen was de zithouding. Mijn bureau op mijn werk heb ik deze keer deftig op mijn lengte laten afstellen: het bureaublad op de hoogste stand zeker 5cm hoger dan de bureau’s van de collega’s. Met drie collega’s aan hetzelfde eiland, die over hun toetsenbord gebogen achter hun scherm zitten en ik die kaarsrecht in de perfecte rughouding zit geeft dit wel een raar beeld. Mijn beeldscherm en ik torenen er bovenuit: ik ben een beetje de vuurtoren van ons eilandje.

Een 2e aanpassing was zo’n dynamisch zitkussen voor een actieve zit. Ik ben nog aan het denken om een zitbal te gebruiken maar heb al her en der gelezen dat het onrealistisch is om een hele werkdag op zo’n zitbal te zitten. En ik durf ook niet goed aan mijn baas zeggen dat ik die ergonomische bureaustoel van 500 euro wil omwisselen voor mijn zitbal van 50 euro. Die zitbal zal ik voorlopig thuis proberen.

 

 

Lang zitten is ook niet goed dus heb ik zo’n timer geïnstalleerd die me om de 30 minuten teken geeft dat het tijd is om even recht te staan en te stretchen. Dan doe ik deze lichte stretchoefening of wandel ik eens naar de koffie-automaat.

Hiernaast doe ik nog die enkele oefeningen die in dit filmpje uitgebeeld worden zo’n 3 à 4x per dag.

De bedoeling van alle deze dingen is dat de hernia, die eigenlijk een uitstulping is van de tussenwervelschijf waardoor een zenuw wordt geïrriteerd  wat op zich leidt tot die stralingspijn, opnieuw naar binnen trekt en zich weer afsluit. Vorige keer was dit niet gelukt omdat ik te lang alle symptomen had genegeerd en het uitstulpje uiteindelijk ook was afgebroken.

16  mei moet ik opnieuw op controle  en daar zal blijken of die oefeningetjes hun nut bewijzen. Ondertussen heb ik vandaag een epidurale cortisonespuit gekregen en moet ik op 8 mei nog eens onder de scanner.